Väčšina našich predajní je otvorená a zabezpečuje meranie zraku za prísnych hygienických opatrení. Pred návštevou odporúčame overiť si otváracie hodiny Vašej predajne TU.

Prevencia zrakových problémov: Unavené oči

Zdieľajte príspevok

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Celý deň na počítači alebo ponorený do kníh? Unavené oči sú čiastočne výsledkom dnešnej modernej doby. Dlhé hodiny strávené doma či v práci za počítačom, tabletom, mobilom, ako aj čítanie bez pravidelných prestávok dokážu výrazne vplývať na zdravie našich očí. Máte často unavené oči aj vy? Prečítajte si pár tipov, ako tento problém rozpoznať, ako svoj zrak ochrániť a kedy je dobré vyhľadať odbornú pomoc.

Najčastejšie príznaky

  • Suché, boľavé a podráždené oči
  • Bolesti hlavy
  • Slzenie
  • Pomalé zaostrovanie
  • Zvýšená citlivosť na svetlo
  • Červené oči

 

Prečo máme unavené oči?

Najčastejším dôvodom je dlhý a intenzívny „pobyt“ pri obrazovke počítača, tabletu, smartfónu, a to najmä vo večerných hodinách. Samozrejme, aj čítanie bez kvalitného osvetlenia a pravidelných prestávok. A v neposlednom rade navonok obyčajné žiarivkové svetlo.

Ako svoj zrak ochrániť?

Časté prestávky a oddych pri činnostiach, ktoré očí namáhajú.

Vypnutie obrazovky, pobyt na čerstvom vzduchu, športové aktivity, ako aj spánok – to sú ďalšie riešenia.

Uplatňovanie pravidla 20/20/20, ktoré hovorí, že pri sústredenej práci by sme sa mali každých 20 minút na 20 sekúnd zapozerať na predmet alebo stenu vzdialenú 20 stôp – teda približne 6 metrov.

Inštalovanie pomocných aplikácií (regulácia jasu, kontrastu, farieb) do jednotlivých zariadení (počítač, tablet, smartfón) na zmiernenie silného modrého svetla.

Eliminácia studeného žiarivkového svetla – stlmte tieto svetlá na znesiteľné minimum a vykompenzujte svetelnú stratu napríklad stolnou lampou s nastaviteľným jasom. Nastaviteľnou stolnou lampou s mäkším svetlom zminimalizujete odraz svetla od obrazovky.

Ako unaveným očiam pomôcť?

Unavené oči osviežte pomocou očných kvapiek alebo umelých sĺz, ktoré si môžete zakúpiť v lekárni alebo vo vašej optike. Umelé slzy sa využívajú napríklad v prípade syndrómu suchého oka, ktorý sa prejavuje únavou a nepríjemným pocitom „sucha“ v oku/očiach. Tento pocit je spôsobený nedostatočným zvlhčovaním oka pri žmurkaní alebo menším počtom žmurknutí pri sústredení sa monitor počítača. Doprajte si tiež kvalitný spánok, ktorý potrvá minimálne 7-9 hodín.

Nezabúdajte ani na správnu životosprávu – tá je najlepším spôsobom, ako sa zbaviť pocitu unavených očí, a patrí do nej aj kvalitné stravovanie. Strava by mala byť bohatá na vitamín A, zinok, magnézium, vitamíny B2 a B3. Väčšinu z vitamínov a minerálov získate pestrou stravou. V jedálničku by ste nemali ignorovať morské aj sladkovodné ryby, listovú zeleninu – šaláty, špenát či rukolu, koreňovú zeleninu – najmä mrkvu a petržlen a odporúčaný je aj pravidelný príjem orechov – vlašských, lieskových, ale aj mandlí.

Existujú aj vitamínové a minerálové doplnky výživy, takto môžete najideálnejšie dopĺňať zinok a horčík. Príjem vitamínov a minerálov môžete skombinovať aj s užitočným vitamínom C, ktorý bojuje s príznakmi starnutia v celom tele.

Kedy vyhľadať odbornú pomoc?

Ak vaše problémy pokračujú, ak máte neustále suché oči, ktoré bolia, štípu či pália, vyhľadajte odbornú pomoc, nepodceňujte príznaky a buďte voči sebe pozorní. Na našich vybraných pobočkách nájdete aj zrakové centrá, v ktorých vám tím Fokus Očná optika starostlivo poradí a pomôže.

Odoberajte naše novinky

Ďalej by vás mohlo zaujímať

Zrakopédia

Chráňte sa pred škodlivým modrým svetlom

  Modré svetlo je súčasťou spektra slnečného žiarenia, ale rovnako je vyžarované displejom mobilného telefónu, tabletu, počítača, televízie či úspornými žiarovkami. Ľudia, ktorí často používajú…